mandag 21. mai 2012

Napkin Folded card

Jeg oppdaget for en stund disse lekre Napkin Folded kortene, eller lommetørkle kort som de heter på norsk. Teamet ble også oppfordret til å hive seg med på disse kortene, og det resulterte i oppskrift og masse inspirasjon til dere :)

 Utgangspunktet for dette kortet er et 12x12ark,fortrinnsvis en kartong, men ikke nødvendig.
Start med å prege på 3" og 9" på begge sider. Her har jeg stanset ut kantene før brettinga, men dette kan vente.
 Finn midten på arket og brett hjørnene inn mot midtpunktet. .Preg disse brettene godt. Brett deretter kortet forsiktig ut,og brett slik som vist på bildet under. Det faller naturlig slik når kantene er preget godt.

Om du har en kant puncher kan du nå stanse ut langs alle sidene. Ønsker du å sverte kanter og bretter, er det tiden nå også for det.

Nå gjenstår det å brette de små trekant hjørnene på framsida av kortet slik som vist på bildet.




  Kortet kan nå med fordel legges litt i press, og i mens kan du starte på innsiden av kortet.
Nå kommer det som tar tid på kortet, for det skal  lages trekanter til innsiden av kortet.





Her er det kvadrater som kuttes, og som videre kuttes til trekanter slik som det er vist på bildet over.
Kutteplan:
Store trekanter inni og utenpå kort: Kutt 2 kvadrater på 5 1/2" --> da får du 8 trekanter
Små trekanter innside av kort : Kutt 2 kvadrater på 3 1/4" --> da får du 8 trekanter
Klaffer på utside av kortet: Kutt 1 kvadrat på 2 3/4" --> 4 trekanter
Under klaffene på kortet ( innsiden): Kutt 1 kvadrat på 3 3/4" --> 4 trekanter
Lim nå trekantene på riktig plass. Jeg bruker å velge 2-3 mønsterpapir som går litt ton i ton, men dette er selvsagt valgfritt. Kun fantasien som setter begrensningen.

Her ser dere mitt valg av mønsterpapir. Disse papirene fra 3andypapir sin Sweetheart serie var skjønne å bruke. Ellers er jo Maja Design og Pion Design andre flotte merker.

På yttersiden av kortet er det bare å pynte etter hjertets lyst.
Her er det laget et magebelte på 12" langt og ca 2" bredt som er punchet langs kantene og kledd med mønsterpapir. Under mønsterpapiret er det lagt bånd for å lage lukking på kortet. Her kan det selvsagt også benyttes magneter etc etc

Under kommer det mange eksempler på ferdig pyntede kort. Kos deg, og lykke til !




Ann Therese sitt grønne konfirmasjonskort:

Her har jeg brukt et Mini Magnolia stempel på magebeltet, samt en dies fra Magnolia - Cloud and flag, den er så anvendelig. Har også brukt den lille dragonfly diesen til Magnolia masse. Den ble så lekker med litt glitterlim.






Ann Therese sitt rosa kort:







DT-Bodil:
Jeg har lagd et lilla barnekort. 
Disse lommetørkle-kortene er enkle og morsomt å lage. 
Veldig dekorative også, synes jeg :)



Materialer jeg har brukt:
Lys lilla/rosa Bazzill og hvit kartong
Mønsterark - DCWV
Stempelmotiv har jeg byttet til meg
 Fargelagt med Touch Marker.
Stemplene jeg har inni kortet har jeg fått.
 Distress ink peeled paint og victorian velvet.
Sommerfugl - MS punch
Lilla halvperler - Nille.


DT-Line sitt bidrag

Dette kortet ble laget som gave til en nydelig prins som så dagens lys på 17.mai. 



Her har jeg brukt:

Stempel: Mo Manning
Papir: Blå bazzill og mønsterark fra Pion Design: Til Mor og
 Bildmålarna: Flowers of Spring - Birdsong
Vintage Doily allround the page og sommerfugl punch fra Martha Stewart
Halvperler fra Inkido.
Motivet er fargelagt med Pro/Flexmarkere

Legger også ved et bilde av napkinfolded card brukt i en eske:





Vi blir kjempe glade om dere legger igjen en kommentar til oss.


10 kommentarer:

  1. Helt nydelige og kjempefine kort!! Blir så inspirert til å begynne på igjen selv når jeg ser slike flotte produkter!! :)

    SvarSlett
  2. en ting til... hvilket verktøy bruker dere for å få sidene på papiret slik? hva heter akkurat det verktøyet?

    SvarSlett
  3. Det er Martha Stewart puncherer. Punch around the page. Finnes flere forskjellige mønstre.

    SvarSlett
  4. Kommer i nettbutikken om ikke så lenge :) Så følg med ;)

    SvarSlett
  5. Nydelige kort! Og så enkle å lage,egentlig! Så for meg at de var mye vanskeligere å brette. :)

    SvarSlett
  6. Nei de er super enkle sånn sett ja :)

    SvarSlett
  7. De er bare såååå flotte alle jeres kort, fantastisk.
    knus

    SvarSlett
  8. Wauw hvor er de bare flotte.

    SvarSlett
  9. Så flotte korter dere har laget.
    Og den supre forklaringen som var laget.

    SvarSlett