onsdag 22. september 2010

Vintage

Vintage, det nye gamle

Vintage er en fantastisk scrappe stil. Full av detaljer og muligheter. Vintage betyr gammelt. Og sidene preges ofte av dette, at det ser slitt og gammelt ut. Vintage går mest i brunt, lilla, burgunder og oransje, og detaljene er ofte i metall, rust og antikk lignende. Det er ofte mye lag på lag og blonder, nåler og blomster går ofte igjen. Vintage er en litt ”tyngre” lag på lag stil, med farger som brunt, lilla, oransje og burgunder Det er veldig typisk og sværte kanter så det blir en mer myk overgang mellom elementene, og sværtingen foregår som oftes i brunt. Symaskin og riveteknikker er også ofte med på vintage sider. Og gir flotte detaljer og et gammelt utseende. Ofte scrappes gamle bilder, som oldeforeldre og lignende. Eller man redigerer de bildene man har til sepia eller svart hvitt.

Shabby Chick er en stil som er ganske lik, men denne er lysere og dusere og mer ”ren” enn vintage stilen. Shabby chic stiler er mye mer lys og lett, med farger som hvitt, lyseblått, lysegrønt og lyserosa.

Om du vil lese mer om vintagestilen gå inn på våre designersider:
http://www.scraphaugen.no/designsider/index.php?option=com_content&task=view&id=151&Itemid=36

Under her vil vi designerne på SCraphaugen vise dere våre inspirasjonsbidrag til denne artikkelen.



Aina Malmstein



Bildet er av tantebarnet mitt, Tobias. Da vi fikk i oppgave å scrappe i vintagestil, visste jeg at jeg ville bruke dette bildet. Liker bildet godt, synes jeg var heldig med lyssettingen, fargene og bakgrunnen. Ville scrappe en LO med bildet i fokus. Har brukt endel pynt, men synes likevel at bildet kommer til sin rett.
Bakgrunnsark fra Webster, ark fra Hambly, sommerfugler fra Karen Marie klip, div. roser i ulike farger, store blomster fra Hobbyhimmelen, div. blondebånd, perler på streng, stempelpute og bånd.



Inger Synnøve



Dette bildet ble tatt da vi var i Nice, vi var i gamlebyen og der var der mange kunstnere som stod rundt omkring å tegnet og malte de mange flotte dørene. Jeg har brukt to biter av noen gamle ark, bølgepapp,blomster ifra Prima, alfabetethar jeg fargelagt med promaker for å få den fargen jeg ønsker.Underst har jeg tatt ett stempel ifra KORT OG GODT og stemplet litt fritt rundt omkring

Hege



Her er mitt kort i vintage.
Syns det var knallkjekt å prøve ut den stilen.
Jeg fant et bilde + bakgrunnstekst på nett som jeg printa
ut. Har også brukt strie, bølgepapp, magic mesh + diverse
blomster og perler. Metall har jeg nesten aldri brukt før, men
syns jo det passa veldig godt til denne stilen.



Kjersti

Kort laget til min kjære på 40 årsdagen hans.
Jeg har brukt bazzill dotted, mønsterark fra maya design, prima bling, blomster, klokke og blonder. Bildet er klippet ut fra ett trykt ark fra ett sted.
Stempel NO1 lånte jeg fra noen på treff.



Denne LO'en er fra snuppas første skoledag, da de fikk "tildelt" fadderne sine. Hun kjente fadderen sin fra før, så det var stas.
Jeg har brukt ark, blomster og embalage fra Prima. AC thichers, websters bokstaver, div blonder og perler.

Monica


Konfirmasjonsbilde av min datter i hennes flotte nordmørbunad.

Jeg har brukt:
- papir fra "3ndy"
- blomsterranke fra "Prima"
- embalasje fra "Prima"
- tyll
- bølgepapp med kvit maling
- Thickers
- bånd
- papirpynt
- blonder

Gunn Elin

Jeg er ikke så flink til å scrappe i rustikke og dype farger, så mine vintage LOer er kanskje på grensen til chabby chic. To stiler som er veldig like og fine og mikse. Jeg har denne gangen scrappet et feriebilde av meg og min kjære. Har redigert bildet så det ser litt gammelt og slitt ut. Og valget av mønsterak, farger, bølgepapp og pynt gir meg en gammeldags og romantisk følelse.

Guro

Mine bilder har blitt liggende lenge, ikke helt vist hvordan jeg skulle ordne de! Helt til denne utfordringen kom, ideene bare kom, og LOene ble til.

Dette bildet er fra jeg var forlover i sommer, har brukt bølgepapp, mønsterark fra 7 gypsies, maling, distress ink, og prima.


Denne er av minstemann som lekte seg med løvetann i sommer, merkelig at det går an å få de til å flyge slik.... Har brukt Maja ark og prima.

Tusen takk for at du leste artikkelen vår, vi blir glade om du legger igjen en kommentar.
Guro

3 kommentarer: