Viser innlegg med etiketten Adventskalenderen 2011. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Adventskalenderen 2011. Vis alle innlegg

mandag 19. desember 2011

19. Desember

I helga har jeg kost meg med å lage noen pakkelapper. Jeg koser meg veldig når jeg kan pakke inn pakker kreativt, samt feste en pakkelapp som er litt mer personlig enn de man får kjøpt på butikken. Men jeg må nok være ærlig å si at jeg er litt selektiv i hvem som får slik innpakning og lapper, for det tar litt tid ;)


Her har jeg stanset ut et snøfnugg dobbelt med en Spellbinders dies. Så har jeg stemplet i midten, hatt på glitter og osteklut. Har penslet over med glittermaling over hele fnugget.

Hadde så lyst til å lage en rød pakkelapp, og den ble til underveis. Stanset ut en dobbel rund pakkelapp med en Spellbinders dies med hjerter. En av mine favoritter, hjertegal som jeg er. Har så fargelagt et stempel som jeg lånte hos DT Linda med Prisma Colors. Stempeltrykket fikk en omgang med glitter det også. Liker dette runde stempelet med tekst på, så det går igjen på endel pakker i år.


En kjempe enkel pakkelapp hvor kartongen er stanset ut dobbelt med en Spellbinders dies. Så har jeg brukt nisser fra Papirdesign sin siste kolleksjon. Disse fjøsnissene traff meg midt i hjertet.

Ellers har ungene brukt dette stempelet på sine pakkelapper i år. Stemplet på en Kraft kartong, klippet ut, og vips hadde de pakkelapper som de kunne skrive og tegne litt bakpå.

Håper du ble inspirert til å lage noen pakkelapper selv i år!

~ Ann Therese

søndag 18. desember 2011

18. desember

4. søndag i advent.

Tida lakker og lir, og det nærmer seg julaften med stormfart. vi har allerede kommet til siste søndagen i advent. Svartsøndagen. Slik jeg har blitt fortalt, er dette den eneste søndagen man har lov til å vaske hus, bake, sy, o.l uten at man kan risikere å måtte gjøre alt arbeidet om igjen. Så i morgen kan man lage flotte julekort med søm på!! :)

I dag kommer siste del av adventskortet. Nå er det et ferdig teleskopkort, med fire deler.




Vi tenner fire lys i kveld
og lar dem brenne ned
for lengsel, glede, håp og fred,
men mest allikevel
for fred på denne lille jord
der menneskene bor.



Nå når det nærmer seg jul, har jeg også et julerødt teleskopkort å vise.
Det kjekke med teleskopkort er at du setter sammen flere deler, alt etter hvor mange du selv vil ha. Delene blir bitte litt mindre for hver del, og det er den øverste delen som er minst. Her kan man bruke mange forskjellige former eller rammer til delene. Man setter sammen delene ved hjelp av brads.






  

Håper du ble litt inspirert til å prøve!
Fortsatt fin adventstid til dere alle!!

~ DT Linda ~


fredag 16. desember 2011

16. desember

PYNTET FYRSTIKKESKER

Jeg har pyntet små fyrstikk-esker, disse er fine å gi bort som en liten
oppmersomhet nå før jul. På de 3 øverste har jeg brukt bølgepapp
og hyssing, så har jeg stanset ut
hjerter fra en quickutz-dies i mønsterpapir og mosegummi.

På de nederste har jeg bare printet ut bilder fra internett i den
størrelsen jeg ønsket. Synes disse er fine som de er, uten noe ekstra pynt.






Hege Sinnes





~~~
Jeg har brukt de største fyrstikk-eskene som man får kjøpt i butikken.
3ndy sine ark som Gudrun har designet passer perfekt til fyrstikkeskene. Jeg har brukt arket "Mathilde" rundt esken, og klippet ut ruter fra "Julie". Striper med "god jul" kommer også fra "Julie". Jeg sverter alle kanter med cats eye, og rufser litt for å få frem vintage-preg. Begge arkene finner du i nettbutikken ;)

Kjersti Kristengård


Jeg vil gjerne vise fram en av julgavene jeg fikk i 2010. Jeg jobber som lærer, og av en av elevene fikk jeg denne flotte gaven. Nå er jeg ganske lett-rørt av meg, så etter at jeg åpnet pakken og fikk se hva det var, så satt jeg og gråt. Tenk det, at jenta på 8 år hadde fått med seg at jeg er glad i å scrappe, og så hadde hun laget denne til meg!! Utrolig flott, og jeg ble selvsagt veldig glad.

~ DT Linda ~



torsdag 15. desember 2011

15. desember

LYS MED DECOUPAGE

 
 Først vil jeg vise dere hvordan jeg gjør når jeg bruker stempeltrykk på lys.
Jeg stempler først motivet på silkepapir og fargelegger med fargeblyanter.


Så tar jeg på decoupage-lim

 og smører på der motivet skal være.

 Så limer jeg motivet forsiktig på. Jeg lar det tørke i ca 15 min. før jeg smører på et nytt lag med decoupage-lim. Når dette har tørket er det bare pyntingen som gjenstår. Du kan pynte med brads, hyssing,
bånd, blonder, glitter, metallpynt osv

  Her er mine julelys ferdig pyntet:)
 

På disse lysene har jeg ikke brukt decoupage-lim, men jeg har brukt strykejern. Det er brukt en serviett, hvor det er kun det øverste laget av servietten som skal brukes. Du kan klippe rundt motivet, eller du kan rive. Jeg legger servietten på lyset, dekker over med bakepapir, og stryker over med strykejern til jeg ser at det blir vått gjennom servietten, ikke hold strykejernet på for lenge. Til slutt bruker jeg en tynn strømpe og pusser over der talgen har runnet. Så er det bare å sette i gang å pynte:)


HEGE SINNES

onsdag 14. desember 2011

14. desember

JULEKORT MED SPELLBINDERS

 Forskjellige typer dies er kjekke å bruke for å få en stilig fasong på kortet.
Jeg bretter ett kartong-ark i 2 og legger diesen under i big-shoten min, deretter lar jeg det være igjen en liten kant av diesen som jeg ikke legger kartong over for å holde kortet sammen.
Så er det bare å sette i gang å pynte. 






Hos Scraphaugen bugner det nå av lekre ark, charms, blomster, pynt og dies som er ypperlige til å bruke på årets julekort.

Hege Sinnes

tirsdag 13. desember 2011

13. desember




Lucia-dagen : 13 desember

Dagen for feiringen av Sankta Lucia faller tidsmessig alltid i adventstiden. Selv om dette kirkehistorisk ikke er på grunn av en tilknytning til adventstiden, men rett og slett fordi den hellige Lucia skal ha lidd martyrdøden den 13. desember, oppleves festlighetene, særlig i Skandinavia , nok som en førjulsskikk som er med på å berede grunnen for julefeiringen.

Lucia var en siciliansk kvinne som led martyrdøden i 303. Senere ble hun opphøyet til helgen, og den 13. desember feires til minne om henne. 

Lucias mor ble uhelbredelig syk. Lucia ba til den hellige Agathe, og moren ble frisk. Som takk ga Lucia hele sin formue til de fattige. På denne tiden ble de kristne forfulgt. Alle skulle tilbe keiseren, men dette nektet Lucia, og hun ble derfor brent på bålet. 

Det finns mange legender om Lucia. Blant annet skal hun flere steder ha vist seg på et lysende, ukjent skip som kom med mat under hungersnøden. I Norden ble Sancta Lucia et symbol på lyset midt i den mørkeste årstida. 

I følge folketroen var "Lussinatta" den lengste og mørkeste natta i året. Da var alle onde makter sluppet løs for å gjøre skade på både mennesker og dyr.

Mot dette søkte menneskene hjelp i kristentroen og i vintersolhvervets helgen, Lucia, som opptrer med lys. Best kjent er skikken i Sverige. Lucia opptrer med en lyskrans i håret, ofte i spissen for et opptog av hvitkledde piker med lys i hånden. I senere tid er også denne skikken blitt populær i Norge 






Sancta Lucia


Svart senker natten seg
i stall og stue
Solen har gått sin vei,
skyggene truer.
Inn i vårt mørke hus
stiger med tente lys
Sancta Lucia, Sancta Lucia

Natten er mørk og stum.
Med et det suser
i alle tyste rom
aom vinger bruser.
Se på vår terskel står
hvitkledd med lys i hår
Sancta Lucia, Sancta Lucia







Jeg har scrappet en LO av datteren min, som var Lucia i fjor i barnehagen. Som mor stod jeg med tårer i øynene, og syntes det var veldig vakkert da de kom gående med min Hannah først som Lucia. Husk å ta vare på slike minner, de er verdifulle. Tiden går så fort, og vi husker dessverre ikke alt .....

På denne LOen har jeg brukt:
~Bazzill White Embosset
~Bazzill Gold Foiled til å stanse ut bokstaver, samt panel bak bildet.
~ Prima bling swirl
~ Hvit Prima blomst og Prima Sommerfugl
~Diverse charms
~ QK fonten Lucy

Jeg håper du ble inspirert til å scrappe en LO av din verdens fineste Lucia eller stjernegutt.

~ Ann Therese
Mørket skal flykte snart
fra jordens daler.
Slik hun et underfullt
ord til oss taler.
Dagen skal atter ny
stige av røde sky
Sancta Lucia, Sancta Lucia.

mandag 12. desember 2011

12. desember

I disse travle adventstider kan det være greit med en liten pust i bakken; smake litt på noe av de nybakte sortene med julekjeks sammen med en kopp kaffe eller te.

Men, det kan ikke bli for lang pause, og det kan heller ikke bli for mye oppvask. Da blir det jo mer arbeid med å rydde opp! Da kan det være lurt å droppe asjettene, og heller legge baksten på en serviett.

Jeg har prøvd meg på å lage noen esker til å oppbevare disse serviettene i, slik at de blir til pynt i seg selv. Det er jo ikke alle eskene som serviettene kommer i som er like fine.

Meningen var å lage en mal til eskene, men jeg glemte selvfølgelig å ta bilder underveis. Men jeg skal prøve å oppdatere det i min egen blogg, slik at dere finner malene på eskene der etterhvert.

Servietteske 1

Denne esken passer til helt vanlige servietter.






Denne esken har jeg delvis en mal til, men det skal komme noe som er bedre.





 Servietteske 2

Denne esken er laget til å passe servietter fra Ikea.





Felles for disse eskene er at jeg har brukt ensfarget kartong, mønsterark, stempelpute til sverting av kanter, bånd, forskjellige dies, bling og tekststempler. Er det noe du lurer på, kan du jo legge igjen en kommentar med spørsmålet ditt i.

 
Håper du ble litt inspirert, og god adventstid videre.
DT Linda


søndag 11. desember 2011

11. desember - 3. søndag i advent

Trekk pusten dypt inn, og blås saaaaakte ut. :)

Jeg regner med mange av dere begynner å få både stressmage, vonde skuldre, sur ektefelle/samboer og grinete unger. For alt MÅ jo være i orden til jul! Det er mye som må gjøres som ennå ikke er gjort, og det er mye av det du har gjort som du i ettertid ser at det kunne ha vært ugjort. Og hva med alt som du vet du ikke rekker?? For ikke å snakke om alle gavene som skulle vært kjøpt, men hvor man egentlig ikke har peiling på hva man skal kjøpe.

Da er det på høy tid du tar deg en pust i bakken, og tenker at man skal jo leve i tiden før jul også. Hvorfor skal alt være bare stress og mas i ei tid da vi heller kan bruke de få lyse timene vi har i døgnet til å .......scrappe????

Det ble i alle fall min bane i dag. Valget var mellom å bake to-tre sorter småkaker som man bærer ut og inn hele jula, eller å sette seg ned å fargelegge med Promakertusjene og lage et adventskort. Det ble en porsjon pepperkaker, hvor over halvparten allerede er spist opp, og så scrapping resten av dagen. Stor kooos. :) 

Så i dag ble tredje del av advents-teleskopkortet ferdig, og slik ble det.


På dette kortet har jeg brukt lilla Bazzill, malt med Glimmer glam for å få glinseeffekt, kvit og lys lilla  Bazzill. Martha Stewart - puncher rundt kanten, Snøfnugg trykt ut med Cheery Lynn - die, bling fra Kort & Godt, bånd, 3-tall trykt ut med Quickutz, ramme fra Spellbinder og Nellie Snellen. Stempeltrykket er fra Lilli of the Valley, og er fargelagt med Promakers. Litt Stickles her og der.  


Så tenner vi tre lys i kveld
for lengsel, håp og glede.


De står og skinner for seg selv
og oss som er tilstede.


Så tenner vi tre lys i kveld,
for lengsel, håp og glede.


Skikken med å bruke adventsstake blir hevdet å komme fra en preken den svenske erkebispen Nathan Søderblom holdt i Paris i 1886. Dermed blir skikken med å tenne lys i adventsstaken over 100 år gammel.

Vi nordmenn er best i Europa på å tenne levende lys. Dette er med på å gi oss kos og hygge i mørketida. Men husk alltid å passe på levende lys. Vi har ingen å miste, så forlat aldri et rom hvor det brenner lys.
Ta godt vare på hverandre, og kos dere videre i adventstida!
Klem fra DT Linda 



lørdag 10. desember 2011

10. desember

"Sneen dalte lett og fin, og strøk blidt mot ruten min i morges da jeg drømte på min pute. Vi tok skjerf og votter på hastet veldig med å gå, snart var det tusen barnespor der ute."

"Og vi tenner våre lykter når det mørkner og når alle lyder pakkes inn i vatt. Ja vi tenner våre lykter når det mørkner, kanskje lyser de til kvelden sier god natt."

Lys hører med førjulstiden for mange av oss, lys i vinduer og på bord. Det er en stemning med de. I denne luken den 10. desember har jeg laget en eske med to små kubbelys som jeg skal gi bort til jul. Malen er den samme som på te esken, men dere lager bunn litt større, ut i fra hvor store kubbelys dere skal gi bort. Bare spør om dere lurer på noe.







Ønsker alle en flott helg, og håper dere koser dere i førjulstiden.
Klem fra Guro