onsdag 13. oktober 2010

Vi har lekt oss med maling

Denne uka så vil vi i scraphaugen friste dere til å leke dere med maling og farger. Det finnes jo et hav av muligheter og teknikker man kan bruke de forskjellige malingstypene til. Og jeg kunne nok skrevet i det uendelige om mange muligheter. Men har heller valgt å vise frem min fremgangsmåte til en LO der jeg har brukt mye maling og mist.
Dette er kanskje en grisete og klissete måte å jobbe på, men gir så mye spenning. Så jeg starta med å finne frem materialene jeg trenger. Og på bakgrunnen til denne har jeg brukt et helt vanlig craft ark, servietter, gesso, glimmer mist og maja mist. Og etter hvert så blir det brukt lim, bølgepapp, mer gesso, cracle paint, div restepapir, blonder, dottie ann og til slutt selvfølgelig bilde og pynt.
Jeg begynte med å dele serviettene fra hverandre og krølle de sammen. Så malte jeg dæsjvis med gessocraft arket.
Før jeg la på første lag med servietter. Og så et nytt lag med maling, og servietter igjen opp der. Og til slutt litt maling på toppen. Her trenger man ikke å være så nøye med hvordan man jobber. Det blir bare fint med ujevnheter. Malingen fungerer også som lim mellom alle lagene. Og nå trenger dette litt tørketid, og det kan variere litt ut fra hvilken maling man bruker, og selvfølgelig hvor mye man bruker.

Før malinga tørker helt, så sprayer jeg på de mistene jeg ville bruke. Hvis man ønsker farge på bakgrunnen selvfølgelig. Dette trenger ofte lengre tørketid. Jeg lar det ofte tørke over natta.
Og når tørkinga er over er det bare å brette inne kantene og lime. Og nå er det bare å legge på andre lag hvis man ønsker. Det er jo selvfølgelig ikke nødvendig. Men jeg har flere malingsteknikker jeg vil vise, så her blir det en lag på lag LO.


Når jeg har lagt på noen av laga jeg vil ha så legger jeg tykt lag med maling på bølgepappen. Og jeg blader ofte flere typer maling og farger. Da får man ofte en ujevn og spennende tekstur.

Så stempler jeg malinga på bakgrunnen. Og ofte i flere lag. Og har ofte lag med papir eller andre ting over. Og den brukte bølgepappen er også fin å ha med.

Har også malt en prima emballasje og stemplet på den. Og etter litt tørketid igjen, så er endelig bakgrunnsarket mitt klart for pynting.


Og etter at jeg har festa bildet og pynta så ble det endelige resultatet slik.

Har også malt noe av pynten. Her er det chipboardswirlsen som har fått seg noen strøk med cracle paint. Og hvis man ikke har passende farge på bokstavene man ønsker å bruke, så er det jo bare å male eller miste de også.



Jeg vil også vise et syltetøys glass der jeg har brukt samme teknikken med maling og servietter. Men her har jeg limt på første lag med serviett med superlim.og deretter malt på lag på lag med servietter. Og til slutt mist.Og noen bilder av lokket.

Håper du finner litt inspirasjon og malingsglede i noen av disse teknikkene. Har også laget flere LOer med samme bakgrunnsteknikk, og de kan du se her og her. Og et glass har jeg også lager tidligere. Og det kan du se her.


Men det er ikke bare jeg som har lekt meg med maling i det siste.
Først ut en herlig og glad LO fra Monika T Lange.


Og en dus og lekker LO fra Inger Synnøve.



Og til slutt en sporty LO og et spennende kortras fra Monica Nerdal.










Har du noen LOer, kort eller andre prosjekter du vil vise frem så legg gjerne igjen en kommentar med link i kommentarfeltet. Vi vil gjerne se, lære og bli inspirert :)
Ønsker dere alle en flott høst med masse scrappeglede.
Klem Gunn-Elin.













5 kommentarer:

  1. tusen takk for en flott og spennende forklaring på en maleteknikk som jeg aldri har prøvd,men som jeg kjenner jeg MÅ prøve meg på :)

    SvarSlett
  2. det er en utrolig morsom måte å jobbe på. Og så blir j alt så hjemmelaga :) Uff det ene kortet til Monica datt litt ned. Får ikke retta det igjen. Så beklager en rar avslutning..

    SvarSlett
  3. Veldig flott artikkel :-) Masse flott inspirasjon her :-)

    SvarSlett
  4. Super lekre Loer og kort damer !! Og nydelig artikkel ;)

    SvarSlett
  5. Flott og inspirerende artikkel

    SvarSlett