onsdag 27. juli 2011

ATC- Artist Trading Card

Innføring i konseptet:


ATC kort ( Artist Trading Cards ) er en type kunst samlekort .
Den sveitsiske kunstneren Vänci Stirnemann sies å være opphavsmannen til begrepet, som var basert på fotball og hockey bilder . På slutten av 1990-tallet, innførte han ideen om og selv lage dine egne kunstneriske kort og bytte dem, i stedet for å erstatte de kjøpte bilder, og gjennom web spre ideen med Atc kort.
Atc kort kan være laget av ulike materialer, blant annet tekstiler. En artikkel og leserutfordring i det amerikanske magasinet Quilting Arts ga et løft til tekstil ATC kort. Redaktører lovet å gjøre et samleobjekt kort til alle lesere som sendte inn en ATC kort til avisen innen en bestemt dato. De fikk over 800 kort. Leserutfordring resulterte i 2007 i en bok: "1000 Artist Trading Cards" av Patricia Bolton, som er redaktør for Quilting Arts.
Et Atc kort har en gitt størrelse som er oppført i inches : 2,5 x 3,5 inches. I centimeter, vil det bli 6,4 x 8,9 cm. Formatet gjør at kortene passer i spesielle kollektor plastlommer som kan kjøpes for fotball eller hockey bilder. Disse fåes kjøpt i lekebutikker og bla. på Nille.
Atc kort er vanligvis delt inn i unike (slik det gjøres en etter en, proprietære), utgaver (ett komplett sett av identiske kort), og serien (som har samme "tema", men ikke identisk). Alle Atc kort merkes med navn, datoer og e-postadresse eller annen kontaktinformasjon. Serien skal være nummerert.

Jeg har i perioder vært hektet på disse små søte kunstverk. Og har deltatt på mange bytteringer gjennom treff og på Facebook. Det finnes flere sider ute i den store nettverdnen både i Norge og utlandet. 
Jeg vil vise dere noen bytteringer jeg har deltatt på og måter å oppbevare disse små kunstverk.


Først til noen bytteringer:





























Dette er et eksempel på "folds" Altså på godt norsk, forskjellige brette-teknikker. 
8 stk inkludert meg selv deltok på denne "swapen" Antallet kan variere men det er lurt å ikke ha med for mange da masseproduksjonen kan bli ganske kjedelig. 10 stk 
pleier å være mer enn nok.





























Her er temaet Konfirmant. 


Og til slutt litt Engler:




Det morsomme er å se alle de forskjellige resultatene ut i fra ett og samme tema.


Så kommer vi til oppbevaring. For det er jo ikke til å komme bort i fra at har man dilla og deltar på en del bytter så blir det mange kort etterhvert. Jeg har forskjellige utstillinger. F.eks har jeg laget meg en egen perm hvor jeg har samlet alle byttene vi hadde på et månedstreff jeg deltok på.























Noen av de fineste har jeg samlet i ett 7 Gypsies stativ som jeg selvfølgelig har på utstilling som skrytealbum.





















Så kan man selvfølgelig lage egene varianter av ATC album, med zutter eller bare lage en helt enkel bokperm og binde sammen med bånd eller ringer.


Håper dere fikk lyst til å henge med på en byttering eller fler. Scraphaugen kan også være behjelpelig med å dra igang noe hvis dere lager en ønsketråd inne på forumet.


Fortsatt god sommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar